مهدخت بروجردی؛ امیرسعید صدیق
چکیده
تأثیر رسانههای مجازی بر افکار و هویت مخاطبان در سطح قومی و ملی از مباحث بحثبرانگیزی است که موضوع تحقیقات متعددی در دهه 80 و آغازین سالهای دهه 90 شمسی در محافل علمی و دانشگاهی بوده است. در پژوهش حاضر، از میان تحقیقات موجود در زمینه تأثیر فضای مجازی بر هویت ملی و قومی، دوازده مقاله منتشر شده در نشریات علمی، انتخاب شدند و به شیوه فرا ...
بیشتر
تأثیر رسانههای مجازی بر افکار و هویت مخاطبان در سطح قومی و ملی از مباحث بحثبرانگیزی است که موضوع تحقیقات متعددی در دهه 80 و آغازین سالهای دهه 90 شمسی در محافل علمی و دانشگاهی بوده است. در پژوهش حاضر، از میان تحقیقات موجود در زمینه تأثیر فضای مجازی بر هویت ملی و قومی، دوازده مقاله منتشر شده در نشریات علمی، انتخاب شدند و به شیوه فرا تحلیل مورد بررسی قرار گرفتند. نکته مشترک این تحقیقات، سنجش تأثیرات فضای مجازی بر هویت ملی و قومی مخاطبان بوده است. در این فرا تحلیل، دادههای جمعآوری شده از مقالات مورد بررسی قرار گرفتند تا بهاین پرسش پاسخ دهند که رسانههای جدید با توجه به رشد سریع در میان جامعه قومی ایران بهویژه نسل جوان، در تعامل با هویت قومی و ملی چه آثار و پیامدهایی داشتهاند. دستاورد اکثر پژوهشهای مورد بررسی، تأیید تأثیر مثبت فضای مجازی بر هویت قومی بود؛ اگرچه از دید بعضی از محققان، اثرات منفی فضای مجازی نیز نادیده گرفته نشده بود. تقویت مرزبندیها و رشد انشعابات کوچک قومی ازجمله اثرات منفی قلمداد شده بود. همچنین، بهزعم پژوهشها، نشانههایی از جریان هویت زدای قومی نیز قابل کتمان نیست.